محصول به سبد خرید اضافه شد
0

آناتومی کبد انسان

تاریخ: 3 دسامبر 2019
بازدید: 169 views
آناتومی کبد انسان جگر در زير دنده‏ هاى بالايى از دنده ‏هاى پشتى قرار گرفته و شكل آن هلالى و داراى فرورفتگى در سويى است كه به شكمبه مى ‏رسد، و زايده ‏هايى دارد كه گاهى به چهار ياپنج تا مى ‏رسد و سمت راست شكمبه را پر مى ‏كند بخش گوژ آن به ديافراگم مى ‏رسد و با تارهايى به نيامى كه روى آن است مى ‏چسبد.


شناخت کبد یا جگر :

کبد انسان را بشناسید


جگر در زير دنده‏ هاى بالايى از دنده ‏هاى پشتى قرار گرفته و شكل آن هلالى و داراى فرورفتگى در سويى است كه به شكمبه مى ‏رسد، و زايده ‏هايى دارد كه گاهى به چهار يا
پنج تا مى ‏رسد و سمت راست شكمبه را پر مى ‏كند بخش گوژ آن به ديافراگم مى ‏رسد و با تارهايى به نيامى كه روى آن است مى ‏چسبد.


از بخش گودى جگر كانالى بنام «باب الكبد»  وجود دارد و شكل آن به مانند (سياه) رگ است ولى در آن خون نيست و به شاخه ‏هايى تقسيم و آنها نيز به شاخك‏هايى ديگر بخش مى‏گردند.

اندكى از آنها به كف شكمبه و دوازدهه و بيشتر آن به روده ‏ى صايم و سپس به ديگر روده ‏ها مى ‏رود، تا به روده راست (روده) مى‏رسد.
اين دهانه‏ ها كه پيش از اين از آن ياد كرديم، خوراك گواريده را به جگر مى‏ رساند.

باب الکبد


هرآنچه از دهانه‏ ى آن جذب مى‏شود از راه‏هاى تنگ به گشادتر رفته تا آن كه در كانال «باب الكبد» گرد آيند سپس اين كانال در درون جگر به شاخه ‏هايى باريك و مويينه تقسيم مى‏گردد و گواريده ‏ها در آنها پراكنده مى‏شوند، بافت جگر آنها مى‏پذيرد و تجزيه مى‏كند تا خون گردد.

خون ساخته شده چه میشود


از برجستگى جگر رگى بزرگ مى‏رويد كه همه رگ‏هاى تن كه پيش از اين در كالبدشناسى رگ‏ها نام برديم از آن مى‏رويد خود اين رگ در جگر به شاخه‏ هايى مويين تقسيم مى‏شود كه به شاخه ‏هاى تقسيم شده كانال باب الكبد مى ‏پيوندد.

خون (ساخته شده) در شاخه ‏هاى مويینه ‏ى رگ بزرگى كه در بخش برجستگى بالاى جگر مى‏ رويد، بالا مى‏رود.

آن نيز بدين‏گونه است كه نخست در رگ‏هاى مويينه ‏ى آن گرد مى‏آيد، سپس به رگ‏هاى گشادتر رفته تا آنكه همه ى خون بدست آمده در رگ بزرگ برخاسته از برجستگى جگر گرد مى ‏آيند.

برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک نمائید.

کتابخانه بزرگ پرتال اشارت

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

آشنایی با ما

کتابخانه دیجیتال اشارت جایگاه فرهنگی و علمی تخصصی در مجموعه بزرگ اشارت میباشد که با موجود نمودن انواع کتابخانه های موضوعی کتب کهن و بسیار نفیس را بصورت دیجیتال و الکترونیک منتشر نموئده و به اهل علم و معرفت ارائه مینماید .

ایران-تهران- ستارخان
تلفن: 02166561928

از ساعت ۸ الی ۱۸ -۰۲۱۶۶۵۶۱۹۲۸
با ما در تماس باشید

کلیه حقوق این سایت متعلق است به مجموعه بزرگ اشارت با مدیریت ایمان رضی زاده مشهور به حکیم رضی