کتاب تعلیقات نقض
کتاب تعلیقات نقض تأليف مير جلال الدين حسينى اُرموى معروف به محدث، مجموعه تعليقات ايشان بر كتاب نقض از آثار قرن ششم هجرى است كه در دو مجلد منتشر شده است.
ساختار و محتواى كتاب تعلیقات نقض
كتاب مشتمل بر 224 تعليقه مى باشد كه 93 تعليقه آن در جلد اول و مابقى در جلد دوم آمده است. نويسنده پس از پايان تعليقات در جلد دوم كتاب بخش مختصرى را با عنوان استدراكات افزوده است.
در پيشگفتار كتاب مى خوانيم اين كتاب عزيز كه در حقيقت دانشنامه اى از فرهنگ و آداب وعلوم و اعتقادات و سنتها و مدنيت پدران ما در سده هاى پنجم و ششم و قبل و بعد آنست و خصوصاً كارنامه اى است از اوج تمدن مرز و بوم ما پيش از آنكه به دست مغول نابود شود؛
نتيجه كار يكى دو سال نيست، بلكه چكيده اى از تحقيقات و تتبعات بيش از سى سال عمر مؤلف ارجمند آن مى باشد.
در کتاب تعلیقات نقض پس ازشماره تعليقه آدرسهايى آمده است كه در واقع آدرس ارجاعات كتاب نقض به اين مجموعه است.
از آنجا كه حجم تعليقات چند برابر كتاب مذكور است چاره اى از انتشار آن به صورت جداگانه نبوده است. بايد اذعان نمود كه تعليقات نيز با توجه به گستردگى منابع مورد ارجاع و دقت مؤلف بسيار ارزشمند بوده ومطالب و اطلاعات آن به صورت جداگانه نيز قابل استفاده است.
اين كتاب همانند كتاب نقض تنها به مباحث كلامى نپرداخته وبه تناسب مطلب، مباحث و موضوعات گوناگونى را گرد آورده و مورد نقد و نظر قرار داده است.
به عنوان نمونه برخى از عناوين تعليقات عبارت است از:
- كتابخانه هاى تشيع
- فرقه لاسكيان
- حسن صباح و مرزبان تاج الملك
- در رواة و ثقات أئمه عليهم السلام
- در ترجمه علمائى كه در كتاب نقض ياد شده، در 104 صفحه
- شعراء متقدمان و متأخران از تازيان و پارسيان، در 154 صفحه
- استدلال بر وجوب معرفت امام زمان به بيانى كه مورد قبول همه مسلمانان است
مختصرى از شرح حال استاد فقيد سيد جلال الدين محدث ارموى
در رمضان سال 1323 قمرى- 2 قوس 1283 شمسى در شهر «اروميه» بدنيا آمد. پسر بزرگ و فرزند اوّل خانواده بود. تحصيلات مقدماتى را در زادگاه خود فرا گرفت.
از همان سنين كودكى عشق فراوان بخواندن و نوشتن داشت. پدرش «مير قاسم» خورده مالك بود و اهل علم نبود، ولى تشويقهاى فراوان پدر بزرگش در آن سنين بى ترديد در او مؤثر بوده است.
او از سنين كودكى دو سه حادثه جنگ و قحطى را در همان زادگاهش بخاطر مى آورد و گاهى تعريف ميكرد.
پس از اتمام تحصيلات مقدّماتى و فراگرفتن ادبيات فارسى به تكميل معلومات خود پرداخت. ادبيات عربى (صرف و نحو و معانى و بيان و عروض و ….) و علوم اسلامى (فقه و اصول و منطق و فلسفه و حديث و رجال و ….) را سالهاى سال در محضر اساتيد دانشور آن شهر چون شيخ على ولديانى و ديگران فراگرفت
با آنكه بعلّت ضعف بنيه گاهى بيمار ميشد و پزشگان او را از خواندن درس زياد باز مىداشتند ولى او با عشق مىخواند، تا آنكه در آن شهر بين دانشمندان مشهور و مشار با لبنان شد، و آية اللّه فقيد سيّد حسين عرب باغى او را- با آنكه در كسوت روحانيت نبود- بلقب «محدّث» ملقّب ساخت
هنوز بررسیای ثبت نشده است.