محصول به سبد خرید اضافه شد
0
کتابخانه آنلاین اشارت| وارد شوید| ثبت نام کنید
۰ از ۵
(از ۰ نظر)

کتاب كشكول چهارده تايى ذهنى

موجود
نام كتاب: كشكول چهارده تايى ذهنى مشتمل بر موضوعات و مطالب متنوع‏
نويسنده: ذهنى تهرانى، سيد محمد جواد
تاريخ وفات مؤلف: 1424 ه. ق‏
موضوع: كشكول‏
زبان: فارسى‏
تعداد جلد: 1
تعداد
قیمت:
15,000 تومان ارزانتر از همه جا

کتاب کشکول چهارده تایی ذهنی

کتاب کشکول چهارده تایی ذهنی

مجموعه ‏اى است از موضوعات و مطالب ارزنده و سودمندى كه  بمنظور بهره ‏مند شدن ناظرين و قارئين, گلچين و انتخاب شده است  و چون در بين اعداد، عدد چهارده مساوى با رقم حضرات ذوات مقدسه معصومين سلام اللّه عليهم اجمعين مى‏ باشد از اين‏رو نویسنده عالیقدر سعى فرمودند که از هر موضوع و مطلبى چهارده تا انتخاب كرده و در اين كتاب بياورند و به همين مناسبت نام كتاب را كشكول چهارده‏ تايى گذارده اند.

درباره نویسنده کتاب كشكول چهارده تايى ذهنى :

تخصص ايشان در تأليف و تدريس در زمينه فقه، اصول، علوم غريبه و ادبيات عرب بود. آن بزرگوار همزمان با تحصيل و تأليف، تدريس را نيز آغاز نمود و در مدت بيش از 35 سال در زمينه‌هاى مختلف، شاگردان بسيارى تربيت نمود. طلاب علوم دينى بيش از 15 سال، از درس خارج فقه و اصول ايشان استفاده نمودند. وى در برخى از فصول تحصيلى، روزانه 14 درس از مقدمات تا سطوح عاليه تدريس مى‌كرد.

پیشگفتار و بخشی از کتاب كشكول چهارده تايى ذهنى

خدا را حمد و سپاس مى‏كنيم كه بما بهترين نعمتها يعنى هستى را داده و شكرش مى‏نماييم كه از والاترين عطايا يعنى سلامتى و تندرستى بهره‏مند ساخته و او را مى‏پرستيم چون ديگرى استحقاق پرستش را ندارد و بهترين و خالص‏ترين درودهاى زبانى و قلبى خود را بر شريف‏ترين و بزرگترين رسولان و انبياء عظامش يعنى حضرت مصطفى صلى اللّه عليه و اله و سلم و گرانمايه‏ترين اوصياء يعنى وجود اقدس علوى سلام اللّه عليه و اولاد طيبين و طاهرينش عليهم السلام و يگانه دخت رسول خدا يعنى صديقه طاهره عليها السلام عرضه مى‏داريم.

كتابى كه از نظر خوانندگان مى‏گذرد مجموعه‏اى است از موضوعات و مطالب ارزنده و سودمندى كه حقير آنها را صرفا بمنظور بهره‏مند شدن ناظرين و قارئين گلچين و انتخاب نموده‏ام و چون در بين اعداد، عدد چهارده مساوى با رقم حضرات ذوات مقدسه معصومين سلام اللّه عليهم اجمعين مى‏باشد از اين‏رو سعى نمودم از هر موضوع و مطلبى چهارده تا انتخاب كرده و در اين كتاب بياورم و به همين مناسبت نام كتاب را كشكول چهارده‏تايى گذاردم اميد است مورد قبول واقع شده و تمام دست‏اندركاران از مصحح، حروف‏چين، ناشر، مولف، تكثيركننده، صحاف و ساير خدمتگذاران را با دعاى خير خود مورد لطف قرار دهيد.

قم المشرفه: سيد محمد جواد ذهنى تهرانى‏

کتاب كشكول چهارده تايى ذهنى مشتمل بر موضوعات و مطالب متنوع، ص: 5

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم‏

شرح اجمالى چهارده اسم از اسماء الحسنى‏

1- اللّه:

اسم است براى ذاتى كه مستجمع جميع صفات كماليّه هست و ذكر آن به منزله آن است كه تمام اسماء الحسنى ذكر گرديده و به آن لفظ «جلاله» مى‏گويند اين كلمه به سه معنا آمده است باين شرح:

الف: متحيّر ساختن.

ب: مشتاق بودن.

ج: پناه دادن.

گويند اين لفظ در دو هزار و هفتصد و هشت جا از قرآن مجيد آمده است.

عدد كبيرش شصت و شش است لذا براى برآمدن حاجات و رسيدن به مطالب و خواسته‏ها در هريك از صبح (وقت چاشت) و عصر و ثلث آخر شب گفتن آن به اين عدد نافع است و عدد وسطش دوازده و صغيرش سه‏تا مى‏باشد.

2- احد:

به معناى واحد است لذا همان طورى كه واحد بر نفى اجزاء دلالت دارد احد نيز بر بسيط و فاقد الاجزاء اطلاق مى‏شود.

عدد كبيرش سيزده است لذا خواندن آن به عدد مزبور در هر وقت براى تخليص و تجرّد نافع است و عدد وسط و صغيرش چهار مى‏باشد.

3- بصير:

يعنى كسى كه بدون آلت ديدن همه چيز را مى‏بيند و بر تمام اشياء مطلّع مى‏باشد.

عدد كبيرش سيصد و دو است لذا براى رفع چشم درد و شبكورى و جميع امراض چشم و رفع قساوت قلب و برطرف نمودن بهت‏زدگى خواندن آن به اين عدد نافع است و عدد وسط آن سى و دو و صغيرش پنج است.

4- جواد:

به سه معنا آمده است:

کتاب كشكول چهارده تايى ذهنى مشتمل بر موضوعات و مطالب متنوع، ص: 6

الف: دقّت و هموارى چنانچه مى‏گويند: فلانى جواد الفكراست يعنى داراى فكر دقيق مى‏باشد.

ب: حدّت و تندى رفتار چنانچه به اسب تندرو جواد مى‏گويند.

ج: نرمى و لينت چنانچه به زمين نرم و كاغذ صاف ارض سخا و قرطاس سخاوى گويند چه آنكه سخى را به اعتبار اينكه هنگام عرض حاجات به او دلش نرم مى‏گردد جواد نامند پس سخى و جواد هردو به يك معنا مى‏باشند.

عدد كبيرش چهارده بوده لذا به منظور برطرف شدن خسّت و دنائت طبع لئيمان و متّصف شدنشان به بخشش و كرم خواندن آن به اين عدد كارگشا است و عدد وسط و صغيرش پنج مى‏باشد.

5- هادى:

يعنى دلالت‏كننده و ارشاد نماينده مردم به خود.

هدايت بر دو نوع است:

الف: هدايتى كه اوّلا و بالذّات و بدون توقف به چيزى بر خدا واجب و اساسا لازمه عدل او است و اين نوع را ارائه طريق گويند كه مبادى و مقدماتش چهارتا است:

1- افاضه قوه عقل و قواى آن اعم از قواى ظاهرى و حواس پنجگانه (بينائى، شنوائى، چشائى، بويائى و لمس نمودن) و قواى باطنى (حسّ مشترك، خيال، واهمه، متصرّفه و حافظه)

2- نصب ادلّه‏اى كه مائز (تميزدهنده) بين حق و باطل مى‏باشند.

3- تعليم بندگان و ياد دادنشان اين ادلّه را با كمك انزال كتب و ارسال رسل‏

4- كشف اسرار دقائق از دلها تا درك و فهم پيدا شود.

ب: هدايتى كه بر قابليت شخص موقوف بوده و بر خدا لازم نيست بلكه تفضّلى است از ناحيه مبدء فيّاض بر بندگان و اين نوع را ايصال به مطلوب خوانند كه بناى آن بر سه نحو مى‏باشد:

1- هدايت عام و آن عبارت است از راه يافتن جميع مخلوقات به جلب نفع‏

کتاب كشكول چهارده تايى ذهنى مشتمل بر موضوعات و مطالب متنوع، ص: 7

و رفع مضار.

2- هدايت خاص كه اختصاص به اهل ايمان داشته و آن عبارت است از راه يافتن آنان به درجات عاليه رضوان.

3- هدايت اخص كه به آن خاص الخاص گفته و مخصوص حضرت خاتم الانبياء صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏باشد و آن نيز بر سه نوع است:

اوّل: هدايت از حق.

دوّم: هدايت به سوى حق.

سوّم: هدايت به حق.

عدد كبيرش بيست وسط و صغيرش دو مى‏باشد.

اهل معنا گفته‏اند: مداومت بر اين اسم باعث زيادى معرفت مى‏باشد.

6- وهّاب:

مبالغه در هبة و بخشش است يعنى بسيار بخشش‏كننده.

اهل معنا گفته‏اند: براى رسيدن نعمت‏هاى پى‏درپى گفتن آن بسيار نافع است.

عدد كبيرش چهارده و وسط و صغيرش پنج است.

در روايت آمده هركس در سجده چهارده بار بگويد: يا وهّاب حقتعالى او را غنى گرداند و هركس در آخر شب سر بگشايد و يكصد بار بگويد: يا وهّاب البته فقر او زائل گردد و حاجتش روا گردد.

7- حفيظ:

فعيل به معناى فاعل است يعنى نگهدارنده اشياء از فانى شدن اين اسم براى حفظ مال و بدن و ساير متعلّقات از غرق شدن و دچار حيق گشتن و مورد سرقت قرار گرفتن فائده عظيم دارد.

عدد كبيرش نهصد و نود و هشت است كه گفتن آن به اين عدد باعث ايمنى از خوف است اگر چه مقابل شير راه رود و امان از غرق شدن است و عدد وسطش يكصد و هفت و صغيرش هشت است.

8- طاهر:

يعنى پاكيزه و منزّه است از شبه و مثل و ضدّ و ندّ و حدّ و زوال و

كشكول چهارده تايى ذهنى مشتمل بر موضوعات و مطالب متنوع، ص: 8

انتقال و منزه از معانى و اوصاف خلق از طول و عرض و عمق و قطر و سنگينى و سبكى و نزاكت و غلظت و دخول و خروج و چسبيدن و جدا شدن و بو و طعم و رنگ و درشتى و نرمى و حرارت و برودت و خوردن و آشاميدن و حركت و سكون و اجتماع و افتراق و تحيّر و ضعف و قوّت و مرض و صحّت و خواب و بيدارى و توانگرى و فقر و موت و حيات و روح زيرا تمام اين صفات از ساحت خداوندى دور و موصوف به آنها ازجهت تخلّى از رزائل و تحلّى به فضائل قاصر است.

عدد كبيرش دويست و پانزده و وسطش شانزده و صغيرش هفت است.

9كافى‏

: در كتاب شمس المعارف آورده كه هركس اين اسم را ورد خود سازد به هر مرادى كه دارد مى‏رسد بدون اينكه انتظار زيادى بكشد و هركه بر اين اسم مداومت نمايد گريخته او مراجعت كند.

عدد كبيرش صد و يازده و صغيرش سه مى‏باشد.

لطیف

ذكر و خواندن اين اسم به منظور خلاصى از شدّت و غم نافع است و اگر مجموع اللّه لطيف بعباده تا آخر آيه را بخوانند فايده‏اش بيشتر است و چون مريض يا فقيرى دو ركعت نماز گذارد و اين اسم را بخواند رفع مرض و فقر او خواهد شد عدد كبيرش صد و بيست و نه و وسطش بيست و يك و صغيرش سه مى‏باشد.

 

 

مشخصات کالا
برند و سازنده

ویژگی

موضوعی

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب كشكول چهارده تايى ذهنى”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کالاهای مرتبط

رفتن به بالای صفحه

کلیه حقوق این سایت متعلق است به مجموعه بزرگ اشارت با مدیریت ایمان رضی زاده مشهور به حکیم رضی