کتاب انتهانامه
به زبان فارسى، اثر بهاء الدين محمد، مشهور به سلطان ولد، فرزند مولانا جلال الدين مولوى، در باب عرفان ادبى و عملى است.
مؤلف، در مقدمه مىگويد:
« چون دو دفتر از مثنوى تمام شد، در موعظه و نصيحت از طريق نظم بسته بودم كه آنچه گفته شد، اگر خلق بدان عمل خواهند كردن، كافى است و تمام. پس عالم خموشى پيش گرفته بودم و به عالم باطن مشغول شده. در عين آن خموشى، الهام حق در رسيد بیچون و چگونه كه به پند و موعظه مشغول شو كه آنچه در عالم خموشى میطلبى، در بيان و گفتار حاصل شود».
ساختار انتهانامه
مباحث مختلف كتاب با عبارت« در بيان آنكه…»، از يكديگر منفك شده است؛ بنابراين، كل مطالب آن در قالب يك مقدمه و 113 بحث مختلف كه با عبارت مزبور آغاز شده، ارائه گرديده است.
محتوای انتهانامه
پاره اى از موضوعاتى كه در كتاب مطرح شده است:
مؤمنان و طالبان سه نوعند؛
آدمى در مقام خاكى اختيارى نداشت؛
مصطفى( ص) مىفرمايد:« موتوا قبل ان تموتوا»؛
شيخ كامل، سخن عظيم بلند را به پستى مىآورد؛
ه سخن، سه نوع است؛
در بيان آنكه جان حيوانى را كه در جسم است چون به چشم نمی توان ديدن، جان جان را كه معنویتر و لطيفتر است، كى توان ديدن؛ در بيان آنكه در طلب، مطلوب را بايد ديدن، زيرا طالب، آلت است و او را مطلوب در كار مىآورد؛
اگرچه طاعات و عبادات و مجاهده، عاقبت به مشاهده مىرساند، ليكن آنچه از شيخ واصل به مريد رسد، به مجاهده و طاعات بسيار حاصل نشود؛
عظمت درياى قدرت حق تعالى، بىنهايت و بیكران است؛
اول، اين عالم از تحت و فوق و تمامت آفرينش، در علم حق، معنى بود؛
ظلمها و ستمها بر خود تو مىكنى؛
هر هستى كه آدمى را حاصل شد، از نيستى شد؛ در بيان آنكه بو، رهبر است به اصل؛
اجسام را قدر و قيمت، از ارواح است و ارواح، بى اجسام باقی اند؛
ولى خدا، مظهر خداست؛
جهد آدمى، بى عنايت خدا كارگر نباشد و مؤثر نيايد؛
خلق، چون بازان مردارخوارند، زيرا كه روشان به دنياست؛
غرض، آدمى را از كار حق كه آن واقع است و پيدا، كور و كر مىكند؛
آدمى مركب است از نور و ظلمت.
مطالعه این کتاب را به شما پیشنهاد می دهیم
سید محمد محمدی تبار در گفته:
ممنون بابت این کتاب فوق العاده خریدم و لذت بردم از اپلیکیشن هم خریداریش کردم ممنون اپ تون هم خیلی خوبه تبریک میگم